Direktlänk till inlägg 19 september 2014

Besök i klassen

Av Sofia - 19 september 2014 10:39

Hello!!


Har återigen varit i klassen och utfört mina uppgifter, så roligt!!!!


Det är en stor klass och den lever, väldigt roligt att se dem och deras lärare. Som jag nämnde i tidigare inlägg så är det mycket jobb med en 1:a, att få det klassrumsklimat man som lärare vill ha.


En av mina uppgifter var att intervjua två barn, i studiegrupper hade vi arbetat fram frågor som vi tyckte var bra.

Vad

När

Var

Hur

Det var så roligt att intervjua dessa barn, dom var med på noterna och gjorde sitt bästa att svara på mina frågor! jag spelade in intervjuerna vilket var jättebra, jag kunde verkligen fokusera på vårt samtal.Två elever med helt olika sätt att uttrycka sig. Märkte att det även var nyttigt för min egen del att lyssna på själv hur jag pratar och uttrycker mig i situationer med barn, mycket bra!!!


Jag gjorde även en skrivövning med hela klassen där de skulle skriva och rita om sin drömfrukost, jag tycket att jag fick igång deras motivation och lust genom att jag själv berättade om min drömfrukost.

Innan jag berättade om skrivuppgiften så berättade jag om hur jag vill ha min drömfrukost, eleverna började genast att räcka upp händer och vilja berätta om sin frukostar. Det kändes bra och roligt, fick stoppa dem lite och då be dem att skriva och rita ner sin drömfrukost istället.


Återigen så intressant att se individerna och deras arbeten, så nyttigt att få vara ute i en klass och gå runt mellan dessa elever och anpassa mitt egete förhållningssätt mellan dem. Att möte en elev och ge verktyg på ett sätt och sedan möta nästa där det inte alls skulle fungera.


Jag kan känna lite att det här med att se varje elevs behov kommer ganska spontant om man har det genuina intresseet att vilja hjälpa den eleven att utvecklas.


Under denna dag försökte jag också att fotografera eleverna och deras skrivarbete för att fånga något som var intressant för deras skrivutveckling. Jag tycket personligen att det kändes lite obekvämt att fota eleverna, allt var i sin ordning ifråga om föräldrars godkännande och jag hade ju pratat om eleverna om det innan men ändå...


Att sitta där och arbeta, svårare för en del och lättare för andra och sedan är det någon som fotar när du sitter där och kämpar. Kanske inte alls var någon stor grej för dem, egentligen var det inget som pekade på det utan min egna känsla bara.


Eleverna tycket det var roligt och jag möttes inte av att något missnöje....inget dem visade mig i alla fall =)


Denna vecka har vi jobbat med textanalys i kursen, vilket jag också ska göra på alsterna jag fått i i klassen.

Det är både svårt, lätt och intressant.

Väldigt nyttigt men en del av litteraturen och följande textanalyser varit komplicerade och pedantiska som jag blir svettig när jag tänker på att kunna använda alla dessa analyser.

Det har också öppnat mitt sinne inför att analysera texter, att tänka lite större och vidare.

  • mottagare till text
  • meningsfullhet i skrivandet
  • metafunktioner i språket som innefattar ovannämnda punkter.

Jag känner mig fortfarande lite osäker på grammatiken i svenska och behöver jobba på det och dessa djupdykningar som en del textanalyser är gör mig lite nervör. Det är bara nyttigt och ger mig en morot att förbättra mig.


Ajö

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 30 september 2014 10:37


Såg sista förläsningen igår, så otroligt intressant! En summering av kursen men även en del kring läs och skrivhinder, så viktigt att ha god kusnkap om detta.   Det skönt att att få höra igen att läs och skrivutvecklingen går hand i hand, omedvet...

Av Sofia - 12 september 2014 10:36

Huvudet är fullt fullt fullt! Detta är så roligt så jag vill ta in så mycket som möjligt men det tar på energin också. I tisdags var jag till min VFU-skola och träffade handledare och klassen, en 1:a på 29 stycken elever. Upptäckte under den dage...

Av Sofia - 8 september 2014 22:38

  Skrivande skrivundervisning skrivutveckling Det är dessa punkter som kommer att göra kanske ett par gråa hårstån tränger sig fram.   Efter att ha haft ett uppehåll på ett år från studier för att jag varit mammaledig är det nu dags att...

Presentation

Går mitt tredje år på Grundlärarprogrammet F-3. Ska här få ner mina tankar och funderingar på ett digitalt som ett sätt att dokumentera mitt egna lärande.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards