Direktlänk till inlägg 12 september 2014

Inte bara ett uppvaknande

Av Sofia - 12 september 2014 10:36

Huvudet är fullt fullt fullt!

Detta är så roligt så jag vill ta in så mycket som möjligt men det tar på energin också.

I tisdags var jag till min VFU-skola och träffade handledare och klassen, en 1:a på 29 stycken elever. Upptäckte under den dagen att när man börjar skolan då är det inte bara att börja lära sig att skriva, läsa och räkna! Nej, att vara i en stor grupp, samarbeta, att lyssna, att sitta still på en stol och att ha en bänk med lock framför sig. Allt detta är ett stort arbete i sig när man börjar skola, mer eller mindre naturligt kommer elverna in i detta.

Fick också upptäcka skillnaderna på skrivutveckling i en klass, visst har jag förståt det innan men att få livs levande exempel och se hur stora skillander det kan vara var nyttigt.


Likvärdigt men individanpassat kommer bli den stora nöten att knäcka i mitt arbetsliv!


Jag hade en plan med min skrivövning för klassen men upptäckte att den måste omformuleras för att anpassas till alla elever.


Två seminarier har hunnnits med denna vecka.


Sem 1:

Vi analyserade egna texter från när vi var små eller våra barns. Hjälp till detta togs av Skolverkets Nya språket lyfter och Ingar Lundbergs skrivutvecklingsschema i boken God Skrivutveckling. Bra hjälpmedel!

Intressant att höra de andras analyser av sina texter, det var givande.


Sem 2:

Studiegrupperna hade till uppgift att disskutera hur vi vill skapa effektiv skrivutveckling för barn.


Det viktigaste är att erbjuda eleven olika sätt att arbeta och motivera dem. Att motivera låter roligt men det är ett väldigt brett ord och det är nog inte helt lätt att motivera alltid. Tror inte att det finns ett recept på det utan man får med sin yrkesproffesion och situation där och då bedöma vad som motiverar just den eleven. Sedan kan man givetvis skapa en klimat i gruppen och klassrummet som kan vara en grund för att eleverna ska vilja skriva. Att visa elever texter som de känner är viktga och vad de har för användning av dem och att deras texter kan vara viktiga för andra.


Har precis lämnat in första skriftliga uppgiften, den var rolig men det var svårt att begränsa sig till 1 1/2 sida. Rubriken var Vad behövs för en god skrivutveckling och jag tog upp i den texten ungefär vad jag skivit om ovan här.


Föreläsning denna vecka var intressant, hur man kan jobba med digitalt med skrivutveckling och exempel på att den fungera bra.

Jag är otroligt kluven till hur mycket man ska använa dator att skriva med till exempel. Klart att man ska hänga med i den tekniska utvecklingen som sker och att de elever som har svårt att skriva kanske lyckas bättre på en dator och med det få dem att växa och känna sig lika duktigt som andra. MEN vi måste klarar oss utan datorer också, vi kan inte förlita oss på dem och till exempel att kunna skriv sin egen namnteckning. Det är för mig basic basic kunskap men har fått erfara under veckan att så inte är fallet idag. Det går alltså att stöta på elever uppåt högstadie nivå som inte klarar att skriva sin namnteckning för att man inte fått öva på att skriva bokstäer korrekt och sedan skapa skrivstil av det.


Nog för idag!

Adjö!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 30 september 2014 10:37


Såg sista förläsningen igår, så otroligt intressant! En summering av kursen men även en del kring läs och skrivhinder, så viktigt att ha god kusnkap om detta.   Det skönt att att få höra igen att läs och skrivutvecklingen går hand i hand, omedvet...

Av Sofia - 19 september 2014 10:39

Hello!!   Har återigen varit i klassen och utfört mina uppgifter, så roligt!!!!   Det är en stor klass och den lever, väldigt roligt att se dem och deras lärare. Som jag nämnde i tidigare inlägg så är det mycket jobb med en 1:a, att få det kl...

Av Sofia - 8 september 2014 22:38

  Skrivande skrivundervisning skrivutveckling Det är dessa punkter som kommer att göra kanske ett par gråa hårstån tränger sig fram.   Efter att ha haft ett uppehåll på ett år från studier för att jag varit mammaledig är det nu dags att...

Presentation

Går mitt tredje år på Grundlärarprogrammet F-3. Ska här få ner mina tankar och funderingar på ett digitalt som ett sätt att dokumentera mitt egna lärande.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards