Direktlänk till inlägg 8 september 2014

Första veckan slut, andra redan börjat!

Av Sofia - 8 september 2014 22:38


  • Skrivande
  • skrivundervisning
  • skrivutveckling

Det är dessa punkter som kommer att göra kanske ett par gråa hårstån tränger sig fram.


Efter att ha haft ett uppehåll på ett år från studier för att jag varit mammaledig är det nu dags att slutföra mitt mål att bli lärare.

Den första veckan fick min hjärna att gå på högvarv, mycket nytt som ska tas in. Till min stora lycka var det svenska denna termin. Jag tycker det är otroligt roligt med svenska, att få kunskapen om hur lärandet går till från det man föds till skolådern.


Första veckan har gått åt till att finna de olika utvecklingsfaserna ett barn går igenom. Bra litteratur som gett mig mycket.

Vi fick till uppgift att leta reda på alster från vår egen skrivutveckling vilket var otroligt roligt. Denna uppgift fick mig att direkt komma in i analyserandet av texter. Litteraturen gjorde det enkelt att reflektera över var i utveckligen jag låg. God skrivutveckling av Ingvar Lundberg ger en bra verktyg till analys av texter, det är lätt att se stegen i utvecklingen. Detta gör också att det blir lättare att se vad som är nästa steg för eleven så att läraren vet vad eleven behöver fokusera på.


Det kändes bra att ha ett par svenska kurser i ryggen att luta sig mot, bra för självförtroendet när man läser i litteraturen och känner igen begreppen som nämns där.


Fick också kontakt med min underbara handledare på min VFU-skola och berättade att det var dags för fältstudie. I morgon är det dags för ett besök där, det ska bli så roligt att komma dit och mycket intressant att få göra den första av två uppgifter jag har att göra där.

Återkommer i morgon om hur det gick!


Adjö!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 30 september 2014 10:37


Såg sista förläsningen igår, så otroligt intressant! En summering av kursen men även en del kring läs och skrivhinder, så viktigt att ha god kusnkap om detta.   Det skönt att att få höra igen att läs och skrivutvecklingen går hand i hand, omedvet...

Av Sofia - 19 september 2014 10:39

Hello!!   Har återigen varit i klassen och utfört mina uppgifter, så roligt!!!!   Det är en stor klass och den lever, väldigt roligt att se dem och deras lärare. Som jag nämnde i tidigare inlägg så är det mycket jobb med en 1:a, att få det kl...

Av Sofia - 12 september 2014 10:36

Huvudet är fullt fullt fullt! Detta är så roligt så jag vill ta in så mycket som möjligt men det tar på energin också. I tisdags var jag till min VFU-skola och träffade handledare och klassen, en 1:a på 29 stycken elever. Upptäckte under den dage...

Presentation

Går mitt tredje år på Grundlärarprogrammet F-3. Ska här få ner mina tankar och funderingar på ett digitalt som ett sätt att dokumentera mitt egna lärande.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards